Παρασκευή 5 Ιανουαρίου 2018

"Ἐν Ἰορδάνη.. "





Δρα Ἠλία Λυμπερόπουλου  -  Ἡ Βάπτιση τοῦ Κυρίου
-  από το βιβλίο του «Γνώθι σ’ αὐτόν»


Ἰωάννης, ὁ μεγάλος αὐτός Προφήτης, εἶχε τήν θεία δωρεά νά βαπτίσει καί τόν Κύριο Ἰησοῦ Χριστό στόν Ἰορδάνη ποταμό.
Κατά τήν βάπτιση τοῦ Κυρίου ἄνοιξαν οἱ οὐρανοί, καί εἶδε ὁ Ἰωάννης τό Πνεῦμα τοῦ Θεοῦ ὑπό μορφή Περιστερᾶς νά κατεβαίνει ἐπάνω στόν Ἰησοῦ, ἐνῶ Φωνή ἀπό τούς οὐρανούς ἔλεγε: «Ἴδε ὁ Υἱός μου ὁ ἀγαπητός, ἐν ᾧ εὐδόκησα».
Ἔγινε δηλαδή ὁ Ἰωάννης, μάρτυρας τῆς μεγάλης αὐτῆς ἀποκαλύψεως της Ἁγίας Τριάδος καί ἄκουσε ἀπό τόν Θεό, ὅτι ὁ Ἰησοῦς εἶναι Υἱός του, ὁ Μεσσίας, ὁ Χριστός. 
Αὐτός πού διά τῆς βαπτίσεώς Του ἁγίασε στόν μέγιστο βαθμό καί τά νερά τοῦ εὐλογημένου αὐτοῦ ποταμοῦ, τοῦ Ἰορδάνη.

Χίλια πεντακόσια περίπου χρόνια πρίν ἕνας ἄλλος Ἰησοῦς ἔκανε τήν παρουσία του, ἐκεῖ σέ αὐτόν τόν καθαγιασμένο ποταμό, συνοδεύοντας τήν Κιβωτό τῆς Διαθήκης τοῦ Θεοῦ, πού ἄνοιξαν τά νερά του, οὕτως ὥστε ὁ λαός ἀκολουθώντας τήν Κιβωτό νά περάσει ἀνεμπόδιστα στήν Γῆ τῆς Ἐπαγγελίας.
Ἡ πολυτιμοτάτη αὐτή Κιβωτός τῆς Διαθήκης περιεῖχε τίς πλάκες μέ τόν Νόμο τοῦ Θεοῦ,τό ἐξ Οὐρανοῦ Μάννα καί τήν βλαστήσασα ράβδο τοῦ ἀρχιερέα Ἀαρών.

Ὀχτακόσια χρόνια περίπου πιό πρίν, ὁ προφήτης Ἠλίας ἄνοιξε μέ τή μηλωτή του δίοδο στόν Ἰορδάνη καί πέρασε μαζί μέ τόν μαθητή του Ἐλισσαῖο χωρίς νά βραχεῖ, στήν ἀπέραντη ὄχθη, στή Γῆ τῆς Ἐπαγγελίας, ὅπου ἔγινε καί ἡ ἁρπαγή του στόν Οὐρανό.
Πόση ἀλληγορική σημασία ἔχουν τά θαυμαστά αὐτά γεγονότα!

Ὁ Ἰησοῦς, πού σημαίνει Σωτήρ καί βαπτίστηκε στόν Ἰορδάνη ἀπό τόν Ἰωάννη, πού τό ὄνομά του σημαίνει ὁ Θεός εἶναι ἔλεος, εἶναι ὁ Υἱός τοῦ Θεοῦ καί Αὐτός ὁ Ἰησοῦς φέρει, ἐπίσης, τήν ἐπωνυμία Χριστός πού τόν καθιστᾶ μοναδικό.
Τό ὄνομα Χριστός ἀποδίδεται στήν ἑβραϊκή γλώσσα μέ τήν λέξη Μεσσίας, πού σημαίνει κεχρισμένος. Ὁ Κύριος, ὁ Υἱός καί προαιώνιος Λόγος τοῦ Θεοῦ ἔφερε ἤδη τό ὄνομα Χριστός, διότι ἦταν κεχρισμένος Βασιλιάς, ὅπως ἀνήγγειλε ὁ Ἄγγελος τοῦ Θεοῦ στούς ποιμένες τῆς Βηθλεέμ.

Κατά τήν βάπτισή Του στόν Ἰορδάνη, ὁ Ἰησοῦς χρίζεται ὑπό τοῦ Πατρός Του καί διά τοῦ Παναγίου Πνεύματος ἐν εἴδει Περιστερᾶς, Ἀρχιερέας, μία ἀπό τίς ἰδιότητες πού ὑποδηλώνει τό περιεχόμενο τῆς Κιβωτοῦ τῆς Διαθήκης.
Αὐτός, ὁ Κύριος Ἰησοῦς Χριστός, εἶναι ὁ Μέγας Ἀρχιερέας πού συμβολίζει ἡ βλαστήσασα ράβδος τοῦ ἀρχιερέα Ἀαρών, εἶναι ὁ Νομοθέτης πού συμβολίζουν οἱ δέκα ἐντολές, εἶναι τό Οὐράνιο Μάννα, πού γεννήθηκε στήν Βηθλεέμ, πού τό ὄνομα της σημαίνει Οἶκος τοῦ Ἄρτου.
Τήν Κιβωτό ἐκφράζει ἡ Παναγία Μητέρα Του, ἡ Ὑπεραγία Θεοτόκος.

Σέ αὐτόν τόν Ἁγιώτατο Ποταμό ἔχουμε τήν ἀποκάλυψη τοῦ Θεοῦ, τῆς Ἁγίας Τριάδος, τοῦ Πατρός, τοῦ Υἱοῦ καί τοῦ Ἁγίου Πνεύματος.
Ἀποκαλύπτεται ὁ Θεός, ἐπιφαίνεται. Δηλαδή ὁ ἀόρατος Θεός-Πατήρ φανερώνεται στούς ἀνθρώπους διά τῆς Φωνῆς Του, ὁ Υἱός τοῦ Θεοῦ, τό δεύτερο Πρόσωπο τῆς Ἁγίας Τριάδος πού ἐκφράζει τήν Ἀγάπη, τό Μέγα Φῶς τοῦ Νοητοῦ Ἡλίου βαπτίζεται, καί τό Ἅγιον Πνεῦμα ἐνεργεῖ καί παρίσταται ἐν εἴδει Περιστερᾶς.

Ὁ προφητάναξ Δαυίδ διακηρύττει «Θεός Κύριος καί ἐπέφανεν ἡμῖν εὐλογημένος ὁ ἐρχόμενος ἐν ὀνόματι Κυρίου».
Ὁ προφήτης Ζαχαρίας προσφωνώντας τόν μικρό Ἰωάννη, ἀναφέρει γιά τόν Κύριο, ὅτι
«Ἐπεσκέψατο ἡμᾶς ἀνατολή ἐξ ὕψους ἐπιφάναι
τούς ἐν σκότει καί σκιᾷ θανάτου καθημένους».
Καί ὁ προφήτης Συμεών ἀποκαλεῖ τόν Κύριο «Φῶς εἰς ἀποκάλυψιν ἐθνῶν».

Ἡ Ἐκκλησία μας ἐξυμνεῖ αὐτό τό μεγαλειῶδες γεγονός, μέ τό θεόπνευστο ἀπολυτίκιο: 
«Ἐν Ἰορδάνῃ βαπτιζομένου σου Κύριε, ἡ τῆς Τριάδος ἐφανερώθη προσκύνησις. 
Τοῦ γάρ Γεννήτορος ἡ φωνή προσεμαρτύρει σοι, ἀγαπητόν σε Υἱόν ὀνομάζουσα. 
Καί τό Πνεῦμα ἐν εἴδει περιστερᾶς ἐβεβαίου τοῦ λόγου τό ἀσφαλές. 
Ὁ ἐπιφανείς, Χριστέ ὁ Θεός, καί τόν κόσμον φωτίσας δόξα σοι.»

Στόν Ἰορδάνη ποταμό ὁ Κύριος ἡμῶν Ἰησοῦς Χριστός, ὁ ἀποκαλυφθείς στούς ἀνθρώπους Ἐμμανουήλ, λαμβάνει τό Χρίσμα, τό μέγα ἀξίωμα τοῦ Ἀρχιερέως, στό ὁποῖο ἀνῆκαν οἱ ἐπί μέρους ἐξουσίες πού ἀσκοῦσαν οἱ Ἱερεῖς τοῦ Ἰσραήλ, τοῦ Νομοδιδασκάλου, τοῦ Ἰατροῦ καί τοῦ Κριτοῦ.
Ἀπό αὐτήν τήν περιοχή, τοῦ Ἰορδάνη ποταμοῦ, ἀρχίζει τήν ἀποστολή του ὁ ἀποκαλυφθείς Υἱός τοῦ Θεοῦ καί Υἱός τοῦ ἀνθρώπου, ὅπως ὁ Ἴδιος αὐτοαποκαλεῖτο.
Ἐκεῖ ἐπιλέγει τούς μαθητές Του, οἱ ὁποῖοι εἶχαν συγκεντρωθεῖ γιά νά ἀκούσουν τό κήρυγμα τοῦ Ἰωάννη.

Ἀπό ἐκεῖ ὁ Κύριος ἀρχίζει τό ἔργο του, θεραπεύοντας αὐτούς πού ἔπασχαν ἀπό διάφορα νοσήματα καί εἶχαν κυριευθεῖ ἀπό πονηρά πνεύματα.
Ἐκεῖ ἀρχίζει τήν διδασκαλία Του στηλιτεύοντας τούς Φαρισαίους, πού ἀρνήθηκαν τό ἀγγελιοφόρο μήνυμα τοῦ Βαπτιστοῦ.
Ἐκεῖ ἐγκωμιάζει τόν μεγάλο ἀσκητή καί Προφήτη, τόν ἀπεσταλμένο νά προετοιμάσει τόν δρόμο Του, τόν Ἰωάννη, τόν κήρυκα τῆς Μετανοίας πού δέν ἐδίστασε νά στηλιτεύσει ἀκόμη καί τόν Ἡρώδη τόν τετράρχη, γιά τήν ἀνάρμοστη διαγωγή του.



["Φιλοκαλία" 210 3234411 - "Λυδία" 2310 237412]

[2fA]

                                                       





Share

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου